Tankar från en mintkväka

Alla inlägg under september 2011

Av mintkvakan - 16 september 2011 11:14

Ja som alla vet vid det här laget så håller jag på att skrapa ihop en jättehög med vuxenpoäng... Ja jag håller alltså på att ta körkort.


Och med ett körkort kommer även önskan om en egen bil... Och jag mitt dumma fån har alltid trott att det är bara att välja en bil som inte är för rostig eller dyr och sen är det bara att tuta och köra...


Men så insåg jag helt plötsligt att det tillkommer en massa annat man ska tänka på också... Skatt, försäkringar, besiktning osv...


Så en bil kostar ju egentligen mer än man räknar med:


Ex: Du köper en bil för 3000:-


Egentligen kostar den:

Själva bilen 3000:-

Skatt: ca 750 - 1800:-/år (om du inte har tur och den redan är skattad)

Försäkring: Från 200:-/i månaden

Besiktning: 350:- (om den inte redan är besiktigad)

Bensin: 1000:-/månad (överdrivet räknat)


Förstår ni vart jag vill komma?


Så frågan jag ska ställa mig är inte hur mycket får bilen kosta... Utan har jag råd att ha en bil?


Som tur är kan man få reda på mycket om en bil om man bara har regplåten på den!


Nä nu ska jag käka lunch och glo på blocket!


 

Av mintkvakan - 16 september 2011 08:40

Jag är fortfarande sjukling, men nu är det bara hostan jag måste bli av med. Va till apoteket igår och handlade hostmedicin. Den goda sorten. Så nu hoppas jag att jag slipper hosta lungorna ur mig!


Idag är det inte mycket som händer.


Typ 27 dagar kvar till skrivningen...


Nu kaffe och sen ut med vovven....


Av mintkvakan - 14 september 2011 14:25

Japp, det är typ 29 dagar kvar till min uppkörning... Så alla som är lite smarta borde kunna räkna ut när dom ska hålla sig innomhus! *hahahaha*


Men jag berättar inte vilken tid, det behåller jag för mig själv. Kan ju då berätta att tiderna som finns att hitta i ett tidigare inlägg inte stämmer... *moahahahaha*


Teorilektionerna är slut. Dom va vid 6 tillfällen, så sitter jag enbart och väntar på att dagarna ska g åså jag får skriva upp någon gång. Jag lite distanskoder kvar så jag kan göra lite tester med jämna mellanrum så jag fortfarande har koll på läget.


Och jag ligger i snitt på 63p på varje test. Varje test innehåller 70 frågor. Man behöver 52 för att bli godkänd på uppskrivningen så jag tror att jag ligger ganska bra till. Just nu har jag dock insett att dom frågor jag får fel på KAN jag. Om jag bara skulle se till att läsa HELA frågan istället för att läsa det jag vill läsa. Och vissa av dessa frågor är mot slutet av testet då jag antagligen har lessnat på att läsa ordentligt. Så jag vet ju vad jag måste skärpa mig på!


Nu ska jag tömma diskmaskinen och ta mig en kopp kaffe!


Av mintkvakan - 13 september 2011 12:41

Bilen står fortfarande kvar på grusplanen... Så jag passade på att ta lite mera bilder.... Ni som missade förra inlägget kan hitta det här: [Bilbrand]


           

Någon har varit där och slitit i avspärrningen... Det är ju dumt att låta saker vara ifred! Men jag har i allafall rasbestämmt bilen och det är (enligt fälgarna) en VOLVO nu återstår bara att klura ut vilken modell....


Enligt UNT.se så tror man att branden va anlagd. Samt att den va så skadad att den inte gått att identifiera.


Ena-Håbotidningen Skriver inte så mycket annat dom heller.


Så vet du något tycker jag att du kan höra av dig till polisen på 11414.



Av mintkvakan - 13 september 2011 07:05

Blev väckt på tok för tidigt av min sambo som säger:


jag tror det är en bil som brinner på Höken...


Jag kliver upp och går ut på balkongen... (För dom som inte vet det så bor vi precis mittimot Höken.) Och mycket riktigt, det bolmar upp en massa svart rök och man hör däcken som exploderar....


Jag frågade om han visste om brandkåren va där, och det trodde han inte...


Så jag ringde 112, och dom tog emot en anmälan om fordonsbrand och max 5 min senare va brandkåren på plats.. Jag fick lämna namn och telefonnummer till killen på sos. Så vi får se om polis eller brandkår hör av sig till mig.


Och alla vet ju att till slut tar nyfikenheten överhanden så nyss va jag ut för att kolla om vraket fanns kvar på grusplanen, och det va det! Så jag knäppte lite bilder....


         

Jag är ju inte värst haj på bilmodeller men jag tror minnsan att detta är... förlåt... har varit en pimpad volvo 850 eller 740 kanske....


Ska dock bli intressant att se hur länge vraket blir stående på grusplanen...


Av mintkvakan - 10 september 2011 17:05

Jaha... Fortfarande förkyld delux, men nu känner jag mig lite piggare än vad jag varit så nu ska jag stoppa ner näsan i teoriböckerna en stund!


Blev en tur till IKEA idag, något jag ångrade när kom fram, då va jag inte alls lika pigg som när vi åkte hemifrån, men när vi kom hem så la man sig en stund, och nu är jag pigg igen.


Teori va det.... Och kaffe!


Av mintkvakan - 9 september 2011 12:30

Beställde nyss ny toner till våran laserskrivare.


Dom beställde jag från TONERHUSET till i princip ingen summa alls.



Så kom ihåg detta nästa gång du behöver bläck eller toner.



 


Av mintkvakan - 8 september 2011 11:04

Japp då va det min tur att börja må som en lungsjuk giraff. Halsen värker, näsan rinner och jag nyser som en tok!


 


Så nu ska jag då knarka en massa IPREN så jag blir lite pigg. Har mycket på schemat idag.


Ska vara på sonens skola typ 13:15, skolläkare 13:45, körskolan 18:00 och nånstans däremellan ska man orka laga middag!


Translate

Min Facebook Sida

Presentation


Mina ord mina tankar. Kan du inte hantera dom råder jag dig till att sluta läsa denna blogg!

Min Bamse

  Min Bamse, chihuahua/papillon korsning, och världens fåntratt!

Sök i bloggen

Missa inget

Vännernas Bloggar

Intressanta bloggar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Omröstning

Har du körkort?
 JA
 NEJ
 Håller på att ta
 Inte 18 än...

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Creeper

Pinga Frisim Creeper MediaCreeper

Ovido - Quiz & Flashcards