Tankar från en mintkväka

Alla inlägg under augusti 2011

Av mintkvakan - 6 augusti 2011 10:07

Ja då har man varit i Gbg ett par dagar... 2 närmare bestämmt...


Eller ja idag är andra dagen, vi kom hit torsdagnatt.


I går va vi och hälsade på pappa/morfar och lurade ut honom i friska luften en sväng.


Här har ni lite bilder från tosdagen och fredagen, ett utförligare inlägg kommer när jag är hemma och har ordentligt internet!


                     


Idag har vi siktet inställt på Liseberg! Lite halvtaskigt väder just nu, men det duger! det ösregnar inte och det är huvudsaken!


 

Av mintkvakan - 2 augusti 2011 11:07

Jahapp, då har jag gett mig på gårdagens recept... Än så länge ser det bra ut...


Marängen är i ugnen och nu återstår det bara att vänta... Dom ska ju vara inne 1 timme!


  Kollade nyss in i ugnen och dom har vuxit på höjden!! :)


Nu ska jag glo lite på TV i väntan på bakelserna!


  

Av mintkvakan - 1 augusti 2011 20:43


UGN: 200°/100°


8 stycken:



Marängsmet:


2 äggvitor


1 dl strösocker


Margarin/olja



Fyllning:


2 äggulor


½ dl strösocker


Rivet skal av en ½ citron


1 msk pressad citron


2 dl vispgrädde



Toppa med färska bär, t ex, jordgubbar, blåbär, hallon, björnbär



Gör så här:



Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt sockret lite i taget under vispning, och vispa till en blank smet. Den ska vara så hård att den kan vändas upp och ner



Pensla aluminiumformar av engångstyp med flytande margarin eller olja.



Klicka i smeten och dra den lite upp på kanterna så att det bildas en skål. Sätt in i ugnen och sänk värmen till 100°. Grädda i 1 timme och stäng sedan av ugnen. Låt formarna stå kvar och kallna i ugnen.



Blanda äggulor, socker, citronskal och –saft i en kastrull. Värm under omrörning tills det blir en kräm. Låt svalna och blanda med vispad grädde. Klicka i formarna och garnera med bär.

 

Bilden är lånad från HJ

 

 

Translate

Min Facebook Sida

Presentation


Mina ord mina tankar. Kan du inte hantera dom råder jag dig till att sluta läsa denna blogg!

Min Bamse

  Min Bamse, chihuahua/papillon korsning, och världens fåntratt!

Sök i bloggen

Missa inget

Vännernas Bloggar

Intressanta bloggar

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Omröstning

Har du körkort?
 JA
 NEJ
 Håller på att ta
 Inte 18 än...

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Creeper

Pinga Frisim Creeper MediaCreeper

Ovido - Quiz & Flashcards