Tankar från en mintkväka

Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

VITS-team, assistenter och annat!

Av mintkvakan - 11 januari 2012 08:38

Mötet igår va med VITS-teamet i staden. VITS är ett steg i ett virrvarr av utredningar och möten som man hamnar i om man har ett barn som man misstänker har ADHD eller något i den stilen.


Mötet gick iaf bra, och jag fick en massa "kött på bena". Tusen frågor fick kanske iaf 600 svar, känner att jag inte riktigt håller med dom i allt dom sa.


Dom anser att mitt barn har en lätt variant av ADHD. Och jag känner att jag inte håller med.


Men dom sätter ingenting på papper om jag inte väljer att gå vidare till BUP för utredning och få allt svart på vitt.


Men vi kom fram till iaf att min älskade son behöver en liten "Benjamin syrsa" (vårat uttryck i går för "assistent") som är med honom. Och då undrar jag om JAG får välja en assistent åt honom eller om skolan kommer att göra det?


För jag vet ju vem jag skulle vilja ha som assistent åt mitt barn om JAG fick välja. Det är en HON och jag VET att hon vet vad hon sysslar med och hon är lugn jämt känns det som. Och så vet jag att min son litar på och gillar denna person.


Hon känner dessutom mitt barn så man skulle slippa en massa möten som förklarar hur mitt barn fungerar och hur man kan se på honom när han kanske håller på att lessna på det han gör.


Och det är just det, det är ju bara i skolan han håller på så här. I min värld kan jag hålla med om att han har ADHD på skoltid, men inte annars!


Sen va det en sak som dom sa igår...


Barn med ADHD vill men kan inte göra vissa saker som man begär av dom.

Min son KAN men vill inte göra vissa saker för han tycker det är tråkigt, eller så förstår han inte uppgiften. Och är det då "fel" lärare i klassrummet så vågar han inte be om hjälp för hon är nonchalant och kort mot barnen (det är jag inte ensam om att tycka). Och då slutar det oftast med att han river sönder uppgiften och blir "utvisad".


Men nog om detta nu!


 


Under mötet hade jag en stund (dom första 15-20min) lite svårt att koncentrera mig, för det va ett jädrans liv i min mage, det va en liten plutt som voltade runt och höll på att sparka sönder mig invärtes.


Efter mötet gav min rygg upp ordentligt. Va liksom ingen höjdare att sitta still på en stol i över en timme...



Sen åkte jag upp till sambons jobb för att plocka upp honom när han slutade. Och får då reda på att han och två till ska ut och käka med deras förre chef. Dom skulle bli bjudna på pizza...


Så vid 17snåret körde jag ner min sambo och hans kamrat till stan och sen åkte jag hem igen och lagade mat till resten av familjen. Så medans sambon mumsade i sig pizza så åt vi ljuvliga makaroner och korv...  mmmmuuuums! HMPF!!



Blir ett lång inlägg detta... Sorry...


Men jag har äntligen ringt till MVC så nu sitter man och väntar på att dom ska ringa upp.


Har inte mejlat ETF än... Men jag ska göra det också.



Idag började skolan igen. Och morgon flöt på bra. Som den brukar. Jag hoppas bara att resten av dagen flyter på och att jag slipper samtal från skolan redan på första dagen efter lovet!


Senare under dagen kommer jag få besök av två olika personer, en som ska hämta ett akvarium som hon köpt av oss och sen kommer en annan som ska rädda våra flyttkartonger från att hamna i containern samt köpa min gamla bänkdiskmaskin.


Ber återigen om ursäkt för ett tråkigt och långt inlägg utan roliga bilder att kolla på. Men om jag orkar så kanske jag kompenserar för det senare!


Nu ska jag tömma diskmaskinen och sätta på lite kaffe och hoppas på att man slipper rygvärk idag!


 
 
Ingen bild

Ellen

11 januari 2012 10:38

hej nilla, jag läser ibland din blogg. inte alla, men då och då iaf. denna här med adhd var intressant för att dom misstänker att min dotter har det också. hon blev inte utvisat nån gång, men hon var uppskäftig mot lärare och allt är bara deras fel. hon stack från skolan själv hela tiden eller skolkade redan från första undervisningen. hon kan inte heller koncentrerar sig och göra en sak i taget klar. MEN det var inte så när hon var liten. det började först när hennes pappa och jag separerades. BUP gav oss ingenting - som du hade jag helt andra åsikter om mitt barn. därför skippade vi det då. nu går hon till en psykdoktor och får hjälp av andra här i stan. jag hoppas att det ge resultat i längden. OCH du FÅ väljer assistenten iaf. det är ju en kemisak som måste stämmer. går du och nicco inte ihop med assistenten är det ju ingen vits med det. se till att du få den personen som har ditt och niccos förtroende. jag håller tummen att du få hon. Lycka till!

 
Ingen bild

tant

11 januari 2012 15:58

helt klart bra läsning...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mintkvakan - 30 juli 2012 15:47

Är och badar med Nikko och lånebarnet Emilia!

Av mintkvakan - 25 juli 2012 03:44

Trött just nu, vill hem och sova... Önskar att våra gubbar och gummor kunde stöka runt lite så man får något att göra....

Av mintkvakan - 24 juli 2012 05:19

Bara 1timme och 45min kvar tills man får åka hem. Trött som fan är jag idag....

Av mintkvakan - 9 juli 2012 12:41

"Den förlorade sonen" kom förbi för att låna telefonen så han kunde ringa till UL, och höra om hans mobil hittat dit som utlovat....

Av mintkvakan - 9 juli 2012 01:13

... får man åka hem! Sen ska jag vara ledig en vecka! Och bara umgås med mina nära och kära!...

Translate

Min Facebook Sida

Presentation


Mina ord mina tankar. Kan du inte hantera dom råder jag dig till att sluta läsa denna blogg!

Min Bamse

  Min Bamse, chihuahua/papillon korsning, och världens fåntratt!

Sök i bloggen

Missa inget

Vännernas Bloggar

Intressanta bloggar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Omröstning

Har du körkort?
 JA
 NEJ
 Håller på att ta
 Inte 18 än...

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Creeper

Pinga Frisim Creeper MediaCreeper

Ovido - Quiz & Flashcards